Svar: Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?

21. april 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Trine

Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen de sidste 5 år og har haft glæde af de svar, jeg har givet andre - skønt, at du har kunne bruge det både til storesøster og nu lillesøster :)

Det lyder som om, at lillesøster G. stortrives på alle måder. Hun lyder til at være rigtig godt igang motorisk, hun er livlig, snakker rigtig meget og lyder til at øve mange forskellige lyde, så hendes verbale repertoire hele tiden udvikler sig, og det lyder også som om, at hun spiser rigtig fint hele dagen igennem.

Det er okay, at du lige nu kører en "omvendt rytme" af, hvad jeg normalt anbefaler. Jeg vil normalt anbefale, at du giver skemad, når hun vågner og mælk før hun skal sove, fordi det at få flasken som en del af putteritualet ofte hjælper til ro og bedre søvn, og de fleste børn vil spise mest på denne måde - det giver bedst plads i maven til både skemad og mælk... men det ved jeres datter jo ikke, og det lyder som om, at det lige nu fungerer godt, at I starter med mælken og giver skemad derefter - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer. Du skriver, at du oplever, at hun spiser mere skemad og også drikker mere mælk, når du gør det på denne måde, og du får derfor bedst sikret hendes behov - og det er jo det vigtigste :) Derfor tænker jeg ikke, at du skal lave om på dette lige nu - det vil sandsynligvis ændre sig i takt med at hun bliver ældre, skal have flere måltider og færre flasker over døgnet, men lige nu er det rigtig fint :)

Det er også helt okay, at du bruger grød som basis for at vænne hende til mere og mere variation, grøntsager osv. MEN, det vil være rigtig godt, at du lader grøden fylde mindre og mindre og grøntsagsmosen mere og mere, så hun gradvist kommer over på en ren grøntsagsmos. Hun bør som tommelfingerregel ikke få mere end 2 måltider grød om dagen, resten bør være grøntsager og lidt frugt - og når hun bliver 6 måneder, skal hun stille og roligt vænnes til også at få kød og fisk i sin grøntsagsmos.

Du må meget gerne variere mellem færdiglavet grøntsagsmos og hjemmelavet grøntsagsmos. De færdiglavede middagsretter på glas, kan nogle gange have en lidt sødere smag, og det kunne man godt mistænke hende for at kunne lide :) Det er varmebehandlingen, som kan ...

Annonce

... gøre mosen lidt sød, det er ikke fordi der er tilsat sukker eller lignende, så du kan roligt tilbyde hende dette.

Du kan også med fordel forsøge at lave mos til hende, som har en naturlig sødme. Det kan f.eks. være gulerodsmos eller mos lavet af sweet potatoes. I takt med at hun bliver 6 måneder og hendes indtag kan varieres mere, så vil det også være rigtig godt, at du f.eks. bager grøntsager og rodfrugter i ovnen og moser disse. Når grøntsager bages i ovnen, så får det en naturlig sødme frem...

Jeg tænker ikke, at hendes uro om natten skyldes dagsrytmen - det I beskriver lyder meget fint og alderssvarende. Jeg tænker derimod, at det sandsynligvis handler om hendes udvikling og det udviklingsspring, som hun går igennem netop nu.. og hun er her lidt tidligt på den :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Faktisk oplever rigtig mange forældre, at børn kan have en periode midt nat, hvor de pludselig vågner og ligger og pludrer. De er ikke kede af det, er ikke sultne, har ikke brug for flaske eller andet.. de ligger og snakker. Det virker næsten som om, at de udnytter de mørke nattetimer og stilheden til at høre sig selv og øve stemmen og forskellige lyde .. og det er jo i princippet rigtig godt, bortset fra, at det vækker jer :)

De fleste forældre oplever dette i 7 måneders alderen, men det kan sagtens ses i 5-6 måneders alderen også, og da jeres datter lyder til generelt at pludre rigtig meget, så hænger det fint sammen med, at hun måske netop nu også øver dette om natten.

Det er en periode, så det går over igen. Og det bedste I kan gøre er at lade hende gøre det og ikke vise hende alt for meget opmærksomhed, når det sker. Det er fint, hvis I kan signalere, at det er sovetid og ikke pludretid om natten, og derfor ikke tænder lys, ikke tager hende op, ikke pludrer med, ikke giver flaske eller lignende, men blot forsøger at sove videre og på den måde signalere sovetid... hun holder op igen på et tidspunkt, og lige nu skal I derfor sige til jer selv, at det er udvikling, træning af sprog og derfor okay, selvom det forstyrrer jer.. måske kan I begynde at sove hver for sig, måske skal hun snart på eget værelse, så I ikke bliver vækket af hendes natlige lyde...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder