Svar: Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?
21. april 2020
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen de sidste 5 år og har haft glæde af de svar, jeg har givet andre - skønt, at du har kunne bruge det både til storesøster og nu lillesøster :)
Det lyder som om, at lillesøster G. stortrives på alle måder. Hun lyder til at være rigtig godt igang motorisk, hun er livlig, snakker rigtig meget og lyder til at øve mange forskellige lyde, så hendes verbale repertoire hele tiden udvikler sig, og det lyder også som om, at hun spiser rigtig fint hele dagen igennem.
Det er okay, at du lige nu kører en "omvendt rytme" af, hvad jeg normalt anbefaler. Jeg vil normalt anbefale, at du giver skemad, når hun vågner og mælk før hun skal sove, fordi det at få flasken som en del af putteritualet ofte hjælper til ro og bedre søvn, og de fleste børn vil spise mest på denne måde - det giver bedst plads i maven til både skemad og mælk... men det ved jeres datter jo ikke, og det lyder som om, at det lige nu fungerer godt, at I starter med mælken og giver skemad derefter - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer. Du skriver, at du oplever, at hun spiser mere skemad og også drikker mere mælk, når du gør det på denne måde, og du får derfor bedst sikret hendes behov - og det er jo det vigtigste :) Derfor tænker jeg ikke, at du skal lave om på dette lige nu - det vil sandsynligvis ændre sig i takt med at hun bliver ældre, skal have flere måltider og færre flasker over døgnet, men lige nu er det rigtig fint :)
Det er også helt okay, at du bruger grød som basis for at vænne hende til mere og mere variation, grøntsager osv. MEN, det vil være rigtig godt, at du lader grøden fylde mindre og mindre og grøntsagsmosen mere og mere, så hun gradvist kommer over på en ren grøntsagsmos. Hun bør som tommelfingerregel ikke få mere end 2 måltider grød om dagen, resten bør være grøntsager og lidt frugt - og når hun bliver 6 måneder, skal hun stille og roligt vænnes til også at få kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Du må meget gerne variere mellem færdiglavet grøntsagsmos og hjemmelavet grøntsagsmos. De færdiglavede middagsretter på glas, kan nogle gange have en lidt sødere smag, og det kunne man godt mistænke hende for at kunne lide :) Det er varmebehandlingen, som kan gøre mosen lidt sød, det er ikke fordi der er tilsat sukker eller lignende, så du kan roligt tilbyde hende dette.
Du kan også med fordel forsøge at lave mos til hende, som har en naturlig sødme. Det kan f.eks. være gulerodsmos eller mos lavet af sweet potatoes. I takt med at hun bliver 6 måneder og hendes indtag kan varieres mere, så vil det også være rigtig godt, at du f.eks. bager grøntsager og rodfrugter i ovnen og moser disse. Når grøntsager bages i ovnen, så får det en naturlig sødme frem...
Jeg tænker ikke, at hendes uro om natten skyldes dagsrytmen - det I beskriver lyder meget fint og alderssvarende. Jeg tænker derimod, at det sandsynligvis handler om hendes udvikling og det udviklingsspring, som hun går igennem netop nu.. og hun er her lidt tidligt på den :)
Faktisk oplever rigtig mange forældre, at børn kan have en periode midt nat, hvor de pludselig vågner og ligger og pludrer. De er ikke kede af det, er ikke sultne, har ikke brug for flaske eller andet.. de ligger og snakker. Det virker næsten som om, at de udnytter de mørke nattetimer og stilheden til at høre sig selv og øve stemmen og forskellige lyde .. og det er jo i princippet rigtig godt, bortset fra, at det vækker jer :)
De fleste forældre oplever dette i 7 måneders alderen, men det kan sagtens ses i 5-6 måneders alderen også, og da jeres datter lyder til generelt at pludre rigtig meget, så hænger det fint sammen med, at hun måske netop nu også øver dette om natten.
Det er en periode, så det går over igen. Og det bedste I kan gøre er at lade hende gøre det og ikke vise hende alt for meget opmærksomhed, når det sker. Det er fint, hvis I kan signalere, at det er sovetid og ikke pludretid om natten, og derfor ikke tænder lys, ikke tager hende op, ikke pludrer med, ikke giver flaske eller lignende, men blot forsøger at sove videre og på den måde signalere sovetid... hun holder op igen på et tidspunkt, og lige nu skal I derfor sige til jer selv, at det er udvikling, træning af sprog og derfor okay, selvom det forstyrrer jer.. måske kan I begynde at sove hver for sig, måske skal hun snart på eget værelse, så I ikke bliver vækket af hendes natlige lyde...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske